#ZOSTANDOMA: Buďme ako Gáborík, Handzuš, alebo Matej Tóth

titulná fotografia (https://www.facebook.com/pg/zostandoma/about/)

Začiatkom apríla zaplavili Ružinov viac ako dve stovky tabuliek s nápismi, ktoré upozorňovali na dodržiavanie pravidiel, ktoré majú pomôcť spomaliť šírenie nákazy. Mestská časť sa spojila s autormi kampane #ZOSTANDOMA, a nápadité vizuály s posolstvom sa tak dostali ešte ďalej než na sociálne siete – na miesta, kde trávime najviac času a kde stretávame najviac ľudí, ktorí majú pocit, že sa im nič nemôže stať. Rozprávali sme sa so zakladateľom tejto kampane, IT inovátorom Milanom Novotom.

Všetko začalo len niekoľko dní potom, ako boli na Slovensku potvrdené prvé prípady nakazenia koronavírusom. Milan vtedy zverejnil status a vyzval svojich kamarátov, aby ostali doma. Keďže nemá na facebooku toľko kamarátov, aby zasiahol celú krajinu, založil stránku a tá sa veľmi rýchlo začína šíriť. Ako rýchlo sa to môže udiať, sa ukázalo aj teraz. Stačilo niekoľko hodín a pridáva sa grafický dizajnér Jozef Tóth. Dnes má iniciatíva 10 – 15 aktívnych členov a nedávno pribudla skupina psychológov. Iniciatívu podporili aj mnohé známe osobnosti, medzi inými napríklad hokejisti Marián Gáborík, Michal Handzuš či olympijsky víťaz Matej Tóth. A o čo teda v kampani ide? Predovšetkým má povzbudzovať ľudí, aby sa správali zodpovedne. Zároveň informuje o epidémii prostredníctvom jednoduchých odkazov a infografík a bojuje proti stále intenzívnejšie sa šíriacim hoaxom. Je zrozumiteľná a moderne spracovaná. Úspech bol nečakaný. „Na začiatku sme zasiahli približne 2,3 milióna populácie slovenského facebooku. To je naozaj dosť. Keďže celá iniciatíva vznikla spontánne a organicky, nemali sme žiadnu predvymyslenú cieľovku. Zaujímavé však je, že takmer 80 percent našich fanúšikov tvoria ženy. Zásah nášho obsahu je už vyrovnanejší.“ Jednoznačne najobľúbenejším vizuálom kampane sa stal ten, ktorý inšpiroval jeden z najznámejších výrokov Andreja Danka (pozn. - Žiaden človek nedokáže tak nakaziť človeka, ako dokáže len človek človeka.). Človek má preto pocit, že sa tvorcovia kampane rozhodli byť aj pri takejto vážnej téme vtipní. „Na prvý pohľad asi áno, ale v podstate až na niekoľko výnimiek majú vizuály skôr informačný charakter,“ hovorí Milan Novota. Tabuľky rozmiestnené po parkoch a uliciach mesta nenahrádzajú políciu, ale apelujú na náš zmysel pre zodpovednosť. Zostaňme preto doma a zvládneme to.

 

 

Vydanie: Máj 2020