Zo zákulisia: Ako vznikajú zóny regulovaného parkovania

Jednou z tém, o ktorých sa v posledných mesiacoch hovorí veľa a často, je zavádzanie celomestskej parkovacej politiky a vznik rezidentských zón. Čo však predchádza tomu, než môžu domáci po návrate z práce domov zaparkovať bez toho, aby museli pol hodinu krúžiť po okolí a dúfať, že nájdu parkovacie miesto? Ako vyzerá práca tímov, ktoré tieto zóny pripravujú? 

Pozná to každý, kto žije v Ružinove alebo akomkoľvek inom väčšom meste. Na miestach, kde sme pred desiatimi – pätnástimi rokmi zaparkovali bez toho, aby sa náš slovník dostal na úroveň štvrtej cenovej, dnes po väčšinu dňa miesto takmer nenájdeme.

Autá pribúdajú

Štatistiky hovoria jasnou rečou – počet áut neklesá, práve naopak. Dve autá na domácnosť už dnes nie sú žiadnou výnimkou. K tomu treba pridať množstvo áut nerezidentov a zamestnancov a klientov bizniscentier najmä v časti medzi Starým Mestom a Bajkalskou ulicou. Spomedzi okolitých veľkomiest bola Bratislava posledná, kde nefungoval princíp rezidentských zón.

Od projektu...

Potom ako hlavné mesto schválilo princípy, ktorými sa mala riadiť celomestská parkovacia politika, zadala mestská časť spracovanie dopravného prieskumu. Údaje z neho poslúžili ako podklad na to, aká je reálna kapacita parkovacích miest v jednotlivých lokalitách.

Prvým krokom na ceste k tomu, aby rezidenti mohli doma zaparkovať, je vypracovanie projektu organizácie dopravy pre jednotlivé ulice. Na ich spracovanie nestačí mať v rukách katastrálnu mapu, jednotlivé zóny si projektanti rovnako ako dopravní inžinieri z miestneho úradu niekoľkokrát dôkladne prejdú aj osobne.

Nasleduje prerokovanie projektu s hlavným mestom, a potom do projektu vstupuje aj verejnosť. Obyvatelia majú možnosť posielať svoje pripomienky a na základe týchto skúseností ľudí z okolia sa projekty upravujú.

Pečiatky a súhlasy

Hotové projekty musí následne schváliť Krajský dopravný inšpektorát. Až potom určí hlavné mesto dopravné značenie. Mestská časť vtedy musí zadať objednávku dopravných značiek, pripraviť ďalší projekt – tentokrát projekt dočasného dopravného značenia, ktoré musí taktiež schváliť krajský inšpektorát a magistrát určí jeho označenie. „Dočasné značenie“ totiž ani zďaleka nie sú len dve značky s dátumami a zákazom státia.

Približne 2-3 dni predtým ako mestská časť pristúpi k samotnému vyznačovaniu parkovacích zón, rozmiestni dočasné dopravné značenie a každé vozidlo nafotí mestská polícia.

Deň maľovania

Ako vyzerá práca tímu mestskej časti v deň, kedy sa v konkrétnej lokalite vyznačujú parkovacie miesta? Na mieste sú spolu so zamestnancami spoločnosti, ktorá má na starosť maľovanie čiar a upevňovanie značiek, vždy aj hliadka mestskej polície, odťahová služba, zamestnanci ružinovskej VPS, ktorí zabezpečujú čistenie komunikácie a vpustov.

Samotné práce začínajú s úderom siedmej hodiny rannej odťahom, resp. prekládkou vozidiel, ktoré nerešpektujú dopravné značenie. Nasleduje vyčistenie cesty, resp. parkoviska a predznačenie vodorovného dočasného značenia, t.j. čiar na zemi.

Nasleduje samotná realizácia vodorovného a zvislého dopravného značenia a zároveň sa rozmiestňuje dočasné značenie do ďalších lokalít, kde sa bude pokračovať s vyznačovaním. Dočasné dopravné značenie býva rozvezené do 14:00.

Stovky hodín práce

Do leta budú zóny regulovaného parkovania spustené v piatich častiach Ružinova, od Starého Mesta až po Bajkalskú ulicu. V prípade každej z nich sa postupovalo týmto spôsobom, od projektu až po realizáciu a ceste vyznačenému parkovaciemu miestu predchádzali stovky hodín práce.

Aj keď zavádzanie celomestskej parkovacej politiky v Ružinove predstavuje najväčšiu zmenu v dopravných zvyklostiach rezidentov aj návštevníkov mesta, nie je to jediná agenda, ktorú už niekoľko mesiacov riešia zamestnanci oddelenia dopravy. Aj ďalej majú na starosť témy ako zvláštne užívanie komunikácií, vyjadrovanie cestného správneho orgánu, podnety v oblasti dopravy a vyhradené parkovanie mimo zón, kde sa zavádza regulované parkovanie.

Podrobnosti o pravidlách celomestskej parkovacej politiky nájdete na www.paas.sk, v prípade ďalších otázok kontaktujte magistrát na infolinke 0800 222 888 (pracovné dni 7:00 – 19:00), v kontaktných centrách PAAS (napr. Apollo Business Center II, Prievozská 4, Tržnica, Trnavské mýto, predajňa DPB, podchod na Hodžovom nám.), resp. prostredníctvom formulára na webe PAAS.

 

Vydanie: Jún 2022