Električka na Pribinovej a Košickej: Každý deň pohodlnejší život pre desaťtisíce obyvateľov a návštevníkov

Dochádzate z Ružinova do Petržalky, alebo opačne? Iste ste už dávnejšie zaregistrovali debatu o tom, že tieto mestské časti by mala spojiť električka. O trati už rozhodlo bratislavské mestské zastupiteľstvo. Kadiaľ povedie a aké výhody budú z toho plynúť pre občanov?

Debata o tom, kadiaľ by mala viesť električková trať, trvala celé roky a v istých obdobiach bola aj poriadne vyostrená, posledné dva roky veľmi intenzívne. Mestské zastupiteľstvo napokon rozhodlo, že nová električková trať povedie po Pribinovej a Košickej ulici.

Poslanci pritom vychádzali zo štúdie odborníkov z viacerých európskych krajín, ktorí sa tejto téme venovali celé mesiace. Potom zhodnotili, že električka môže jazdiť po tejto trase aj bez toho, aby to malo výrazný vplyv na prevádzku Slovenského národného divadla (viac sme písali v Ružinovskom Echu v apríli 2021).

V tejto časti mesta (t.j. v okolí Eurovea a SkyParku) prebiehajú intenzívne práce a len teraz schválená, resp. avizovaná výstavba sem už o pár rokov prinesie až okolo 150-tisíc obyvateľov a desaťtisíce áut. V prípade výstavby v lokalite Zimného prístavu toto číslo ešte podstatne výraznejšie narastie.

„Som veľmi rád, že sa pravda ukázala a variant, ktorý som pôvodne navrhol a za ktorý som dostal aj kopu hejtu od protikandidátov vo volebnej kampani, bol vo všetkých kritériách vyhodnotený ako najlepší. A aj schválený v územnom pláne,“ povedal starosta Ružinova Martin Chren, ktorý je zároveň aj mestským poslancom. Treba pritom spomenúť fakt, že električka jazdí okolo divadla aj vo Viedni, Miláne či v ďalších mestách a počas predstavení to divákov nijako nevyrušuje.

Či sa nám to páči alebo nepáči, rozvojové dokumenty mesta počítajú s električkovou traťou po Košickej už viac ako 50 rokov. Navyše v zóne Pribinova - Chalupkova ešte predošlá generácia mestských politikov schválila tak masívnu výstavbu, že bez kapacitnej verejnej dopravy táto časť mesta - a s ňou aj veľké časti Ružinova, Starého Mesta a Petržalky - dopravne o pár rokov skolabujú. Metro v Bratislave je, žiaľ, stále len sen, cesty sa nafúknuť nedajú a električka v tejto lokalite je jediné možné riešenie.

Pre občanov je to pritom dobrá správa. Veď nová električková trať prepojí Petržalku - miesto, kde žije najviac ľudí - s Ružinovom - miestom, kde najviac ľudí chodí pracovať. Všetky modely ukazujú, že výrazne odľahčí našim cestám a mostom a že od začiatku bude patriť k najvyťaženejším tratiam v meste. A vďaka nej sa neskôr bude môcť vybudovať električka až do Slovnaftu, Vrakune a Podunajských Biskupíc.

 

Vydanie: November 2021