Milan Sokol: Reštrukturalizácia nie je choroba

Ružinovský podnik verejnoprospešných služieb vstúpil pod novým vedením v roku 2015 do revitalizácie, teda ozdravného procesu. Jeho cieľom bolo dostať spoločnosť z červených čísel a zabezpečiť jej stabilný rozvoj. Aktuálne je ale „VPS-ka“ v reštrukturalizácií. Práve na túto tému vám prinášame rozhovor s predsedom predstavenstva Milanom Sokolom.

Na minuloročnom decembrovom zastupiteľstve ste predstavili dve riešenia- kapitalizáciu a reštrukturalizáciu podniku. Poslancami neprešiel ani jeden variant.

Ako manažment zodpovedajúci za spoločnosť sme boli postavení pred nutnosť rozhodnutia v 30-dňovej lehote, aký postup zvolíme po nedokončenej revitalizácii spoločnosti. Slovenská legislatíva veľa alternatív riešenia predlženia spoločností neumožňuje. My sme na decembrovom zasadnutí predstavenstva spoločnosti za prítomnosti akcionára rozhodli uprednostniť reštrukturalizáciu spoločnosti pred jej likvidačným konkurzom. Táto alternatíva je ideovo najbližšie našej predstave o záchrane spoločnosti nielen v obchodno – procesnej oblasti, ale aj vo finančnej oblasti štruktúry zdrojov krytia majetku našej spoločnosti. Z uvedeného vyplýva, že v procese reštrukturalizácie sme pod kontrolou príslušného súdu a ním ustanoveného reštrukturalizačného správcu, pričom súd určil rozsah právnych úkonov, ktoré podliehajú súhlasu uvedeného správcu. Rád by som zdôraznil, že cieľom reštrukturalizácie je uzatvorenie dohody spoločnosti ako dlžníka s jej veriteľmi ohľadom spôsobu uspokojenia pohľadávok veriteľov spoločnosti, ako i zachovanie ďalšej ekonomickej činnosti spoločnosti vrátane udržania zamestnanosti, a to aj po skončení reštrukturalizácie.

Bude mať reštrukturalizácia nejaký vplyv na obyvateľov? Spomalí sa tým priebeh kosenia, čistenia, údržby zelene?

Reštrukturalizácia nie je choroba, skôr naopak, je to ozdravný proces, ktorý urýchli výstup našej spoločnosti z červených čísiel. Skutočnosť, že má zmysel pokračovať v ozdravnom procese sa potvrdila aj koncom roku 2015, kedy sme dosiahli kladný hospodársky výsledok vo výške viac než 40- tis. €. Samotný proces reštrukturalizácie nijako neovplyvňuje život obyvateľov Ružinova a neviem o žiadnej prekážke, ktorá by mala spomaliť priebeh údržby zelene, skôr naopak, chceme a musíme pokračovať v zvyšovaní produktivity práce. Ako ovplyvní reštrukturalizácia dodávateľov a veriteľov? Fungovanie samotného podniku? Od nášho nástupu do predstavenstva v roku 2015 sme boli nútení rokovať s našimi veriteľmi a sanovať staré dlhy voči dodávateľom formou splátkových kalendárov. Ich dodržiavanie bolo pod ich prísnou kontrolou a zdroje na ich finančné krytie v roku 2016 sme museli zabezpečiť vlastnou činnosťou. Od podania návrhu na reštrukturalizáciu sme vykonali niekoľko rokovaní s najväčšími a najdôležitejšími veriteľmi, na ktorých sme ich informovali o dôvodoch riešenia situácie zákonnou reštrukturalizáciou. Aj na základe výsledkov týchto rokovaní sa domnievame, že plnenie našich úloh bude plynule zabezpečené.

Mestská časť poskytla RP VPS pôžičku vo výške 600 000 eur. Načo boli tieto peniaze použité a ovplyvní reštrukturalizácia ich navrátenie Ružinovu?

V roku 2015 bola našej spoločnosti poskytnutá pôžička, ktorej väčšina bola použitá na investície do potrebnej techniky zabezpečujúcej základné plnenie našich úloh (traktory s príslušenstvom na zimnú aj letnú údržbu zelene a komunikácii, kosačky a ostatná technika) a významný podiel bol použitý aj na splatenie časti dlhov voči veriteľom pri uzatváraní splátkových kalendárov v roku 2015. Splatenie týchto prostriedkov bude riešené v reštrukturalizačnom pláne, ktorý predstavíme veriteľom do konca mája roku 2017.

O „VPS-ke” sa zvyklo hovoriť, že 3 pracovníci kosia a ďalší 3 sa pozerajú a práca nebola odvedená podľa predstáv obyvateľov. Podarilo sa v tomto podniku už polepšiť?

Fakt je, že naša spoločnosť zdedila zlé meno a potrvá určitú dobu, kým sa opäť to meno napraví. V konečnom dôsledku musia na Vašu otázku odpovedať obyvatelia. Musím však povedať, že kým v začiatkoch sme zaznamenávali len samé sťažnosti, tak dnes už pribúdajú aj pochvaly. Hlavnú zmenu v systéme sme dosiahli zmenou organizácie riadenia spoločnosti, pričom do riadiacich zložiek stredného manažmentu (jednotlivých stredísk) sme obsadili mladých ľudí, ktorí majú elán a chuť meniť veci. V súčasnosti zamestnávame 93 zamestnancov v hlavnom pracovnom pomere, ktorých najmä na sezónne práce dopĺňame potrebným počtom dohodárov a brigádnikov. Zvyšovanie kvalifikácie sme zabezpečili školením prostredníctvom školiacich inštitúcií, kde sme položili dôraz hlavne na školenia u pilčíkov, odborných referentov a vedúcich stredísk. Ostatné školenia vykonávame vlastnými silami.

Pristúpili ste k sprísneniu nárokov na pracovníkov či vyššiemu počtu kontrol, poprípade k iným opatreniam na zabezpečenie kvality práce? Ak áno, k akým?

Zvýšenie nárokov na kvalitu a efektívnosť práce našich zamestnancov a zmena myslenia zamestnancov pri vykonávaní svojich pracovných povinností bolo od začiatku našou prioritou. V tomto budeme aj naďalej pokračovať. Z toho dôvodu sme zaviedli zmenu organizačnej štruktúry, ktorá sa niekoľko krát optimalizovala, kde požadujeme kontrolný výstup od predáka a majstrov, ako od základného stupňa kontroly. Následne máme nastavený druhý stupeň kontroly od vedúcich stredísk a v konečnom dôsledku sme vytvorili podnikový stupeň kontroly funkciou hlavného kontrolóra. V neposlednom rade sa vykonáva vždy neplánovaná kontrola na úrovni manažmentu podniku. Spätnú väzbu kvality práce nám zabezpečujú aj podnety občanov Ružinova cez našu webovú stránku, cez aplikáciu odkaz pre starostu a taktiež cez sociálnu sieť.

Obyvatelia sa neraz sťažujú na vykonané rezy stromov. Niekedy sa domnievajú, že strom či krík nepotreboval až takú úpravu, ako mu bolo poskytnuté. Ako to v praxi funguje? Môže prísť pilčík a sám sa rozhodne, ktorý konár a ako oreže?

Naša spoločnosť pri vykonávaní rezov stromov poskytuje služby na základe prijatej objednávky od MČ Bratislava-Ružinov, v ktorej sa nachádza presný zoznam požadovaných rezov, prípadne výrubov. Chcem poznamenať, že takáto objednávka je napríklad pri výruboch alebo komplikovaných rezoch až po príslušnom odbornom vypracovaní fytopatologického posudku daného stromu. Rez stromov ako i kontrolná činnosť je odborná práca a vykonáva ju kvalifikovaný odborník. V súčasnej dobe naši zamestnanci v tejto oblasti majú vysokoškolské vzdelanie, absolvovali príslušné odborné kurzy a majú roky praxe. Pilčík svoj postup prác zaznamenáva fotodokumentáciou a svoju prácu a rez je schopný kedykoľvek vysvetliť a obhájiť. Strom po reze vyzerá smutne a pôsobí, že rez bol neprimeraný. Avšak stromy sa v nasledujúcom vegetačnom období zazelenajú a obrastú novými konármi. Dôsledok rezu a vytvarovania koruny je viditeľný až v nasledujúcom roku po reze. Smerujem k tomu, že v prípade potreby, respektíve riešení sťažností na vykonávané rezy stromov pri stretnutiach s občanmi, prípadne občianskymi združeniami (naposledy na Nivách) vieme kvalifikovane vysvetliť náš postup a zodpovedať všetky otázky.

Marianna Šebová

Foto: archív M. Sokola

 

Vydanie: Máj 2017