Bratislava má parkovaciu politiku

Bratislava sa od marca zaradí medzi európske metropoly, v ktorých sú jednotné pravidlá parkovania samozrejmosťou. Na decembrovom mestskom zastupiteľstve bratislavskí poslanci zahlasovali za návrh všeobecne záväzného nariadenia. Parkovacia politika sa tak v hlavnom meste stáva realitou. Jej podmienky i zásady si budú najbližšie týždne schvaľovať i jednotlivé mestské časti.

Tisícky áut na cestách i v uliciach, nedostatok parkovacích miest, dopravné zápchy. Situácia, ktorá je v hlavnom meste na dennom poriadku. Súčasné i minulé vedenie Bratislavy sa s týmto problémom pasuje už dlho. Svetlo sveta konečne uzrela parkovacia politika, ktorú schválili mestskí poslanci. „Hlasovanie poslancov možno označiť naozaj za prelomové, lebo sme urobili prvý veľký krok na ceste riešenia mobility v Bratislave. A tým bezpochyby je jednotná parkovacia politika, ktorá bude platiť pre celé mesto. Preto som vďačný všetkým poslancom, že našli v sebe odvahu a spoločne sme parkovaciu politiku schválili,“ neskrýval nadšenie primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.

Výhody pre Bratislavčanov

Na základe schváleného všeobecne záväzného nariadenia budú Bratislavčania na území celého hlavného mesta s výnimkou Starého mesta parkovať zadarmo v rámci ceny rezidentnej karty. Druhé auto viazané na byt bude mať pri krátkodobom parkovaní v Bratislave okrem Starého mesta 50 percentnú zľavu. Cenu rezidentnej parkovacej karty si určí každá mestská časť, v rozmedzí od 20-100 eur. Môže ale rozhodnúť, že počas prvých 24 mesiacov bude zadarmo. Parkovacej politike sa budú na najbližších zasadnutiach miestneho zastupiteľstva venovať i ružinovskí poslanci. Nárok na rezidentnú kartu má človek, ktorý má trvalý pobyt v hlavnom meste a zároveň má vzťah k nejakému autu. Napríklad je držiteľom motorového vozidla, vozidlo ale môže mať napísané i na svoju živnosť. Tiež môže využívať firemné auto, ak mu ho zamestnávateľ dovolil používať aj na súkromné účely. Prípadne ak je rezident štatutár nejakej právnickej osoby, taktiež môže využívať auto tejto právnickej osoby. „Vďaka parkovacej politike bude poriadok v uliciach, Bratislavčania budú zvýhodnení. To je cieľ parkovacej politiky. Samozrejme, riešenie mobility je celý komplex vecí, ktoré paralelne riešime, podpora alternatívnych spôsobov dopravy, budovanie cyklotrás, realizovať obnovu mestskej hromadnej dopravy, podpora električkových radiál i železničnej dopravy. To všetko spolu súvisí, ale niekde musíme začať a začali sme tým správnym krokom a to je zavedenie poriadku do bratislavských verejných priestorov,“ dodal primátor Bratislavy.

„Mimo“ Bratislavčania si priplatia

Parkovacia politika má zvýhodňovať domácich, platiť budú teda najmä majitelia áut bez trvalého pobytu v Bratislave. Parkovať budú od 20 centov do 3 eur za hodinu a to len vo vyhradených zónach. Vybaviť si ale budú môcť abonentnú kartu, tá bude v rozmedzí od 100 do 1000 eur. V tomto prípade je ale na rozhodnutí každej mestskej časti, či vôbec abonentnú kartu zavedie alebo ponechá len spoplatnené parkovanie. O abonentnú kartu si môže požiadať každý, kto nemá trvalý pobyt v danej zóne ale býva napríklad v prenajatom byte, kde chce parkovať. Abonentom tiež môže byť živnostník, firma alebo občianske združenie, ak majú v danej zóne svoje sídlo alebo prevádzku.

Na ťahu sú mestské časti

Zmenou štatútu hlavného mesta sa mestským častiam zverili mestské kompetencie na účely parkovania. To znamená, že bratislavskí poslanci síce schválili parkovaciu politiku v hlavnom meste, no detaily sú už na mestských častiach. Tie si budú musieť schváliť svoje vlastné všeobecne záväzné nariadenie. Celý proces ale nie je tak jednoduchý, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. „Momentálne si robíme dopravno-kapacitné prieskumy jednotlivých lokalít v Ružinove. Teda zisťujeme, koľko parkujúcich automobilov v súčasnosti máme, koľko z nich je bratislavských a koľko mimobratislavských a koľko parkovacích miest budeme vedieť vyznačiť v zmysle príslušných noriem. Taktiež je dôležité, koľko vozidiel parkuje na miestnych komunikáciách a koľko vo vnútroblokoch, práve tie sú najväčším problémom,“ objasnila Alexandra Szökeová, vedúca referátu územného plánu a regionálneho rozvoja na ružinovskom miestnom úrade. Prieskumy budú slúžiť na prípravu koncepcie už samotnej parkovacej politiky. „Zatiaľ nevieme, či spravíme zóny zmiešané, ktoré budú pre domácich i abonentov, ktorí si zakúpia abonentnú kartu alebo si zaplatia. Možno zóny oddelíme, zvlášť budú pre rezidentov, teda Bratislavčanov a zvlášť pre abonentov. Všetko nám ukážu prieskumy jednotlivých lokalít. V oblastiach, kde sa nachádzajú obchodné centrá, administratívne budovy či napríklad úrady, bude musieť byť pochopiteľne viac miest pre abonentov ako v lokalitách, kde sú len bytové domy,“ dodala Alexandra Szökeová. A hlavne, nie je to otázka blízkej budúcnosti, ale viacerých mesiacov. „Čakajú nás náročné rokovania, jednak so zástupcami mestskej časti i so zástupcami verejnosti. Preto rátame, že tento rok to pravdepodobne nebude,“ ukončila Alexandra Szökeová.

Autor: Katarína Kostková

Foto: Stanislav Šenc

Vydanie: Január - Február 2017