Boj s cestnými pirátmi: Návrh ako upokojiť dopravu v Prievoze

Rovnaká situácia sa opakuje každý deň v čase rannej a poobedňajšej špičky. V snahe vyhnúť sa zápcham na hlavných ťahoch mestom si šoféri skracujú cestu cez inak tiché uličky Prievozu. Nerešpektujú obmedzenia rýchlosti a nespomaľujú ani v okolí miest, kde chodievajú deti zo škôlky. Po rokoch, čo obyvatelia na tento problém upozorňujú, prichádza mestská časť s pilotným projektom upokojenia dopravy. Pozrite si jeho návrh. 

Vyvýšené priechody

1. a 2. Zrekonštruujeme ulicu Kladnianska v úseku od Krásnej po Staré záhrady. V rámci rekonštrukcie budú dve križovatky (Kladnianska/ Kľukatá a Kladnianska/ Stachanovská) vyvýšené oproti bežnej vozovke tak, aby pôsobili ako prirodzený spomaľovač zo všetkých smerov. Súčasťou budú i vyvýšené priechody pre chodcov. Vyvýšené križovatky vytvoria fyzickú prekážku, ktorá prinúti vodičov spomaliť.

Cyklisti obojsmerne

3. V niektorých uličkách, ktoré sú už dnes jednosmerné, plánujeme zaviesť možnosť obojsmerného pohybu cyklistov. Toto opatrenie vytvára psychologickú bariéru proti rýchlej jazde u vodiča a zároveň umožňuje legálne cyklistom prechádzať takouto ulicou v protismere.

Kruhové spomaľovače

4. V celej zóne je maximálna rýchlosť 30 km/h. Na viacerých miestach doplníme vodorovné dopravné značky maľbou na zemi a osadíme spomaľovače v podobe kruhových vankúšov, ktoré sú nepríjemné pri prejazde vyššou rýchlosťou, sú však zároveň bezpečné a umožňujú pohodlný prejazd cyklistov.

Červené priechody

5. Niekoľko priechodov pre chodcov bude zvýraznených červenou farbou a ďalšími bezpečnostnými prvkami tak, aby ich vodiči nemohli prehliadnuť a podvedome spomaľovali.

Merače rýchlosti

6. V rámci upokojenia dopravy v Prievoze chceme osadiť aj merač rýchlosti so solárnym napájaním. V prvej fáze bude umiestnený na Kladnianskej ulici a po dobudovaní vyvýšeného priechodu ho presunieme na iné miesto.

Podobnú situáciu ako v Prievoze zažívajú aj obyvatelia v niekoľkých ďalších lokalitách Ružinova. Ak sa teda tento projekt osvedčí, pripraví mestská časť obdobné dopravné projekty aj pre tieto miesta.

Mestská časť v rámci týchto opatrení zatiaľ nerieši organizáciu parkovania. Zlegalizovanie súčasného stavu dopravným značením by si vyžadovalo buď viaceré ulice zjednosmerniť, alebo by museli zaniknúť desiatky parkovacích miest, ktoré sú dnes využívané, ale nespĺňajú normy pre oficiálne parkovanie. Skúsenosti navyše ukazujú, že autá zaparkované po okrajoch cesty šoférov podvedome nútia jazdiť pomalšie a bezpečnejšie.

 

Vydanie: November 2020